Personuppgiftspolicy för sökande och rekrytering

Denna personuppgiftspolicy (nedan kallad ”Policyn”) beskriver hur BetterBoard ApS (nedan kallad ”oss”, ”vi” eller ”vår”), som personuppgiftsansvarig, samlar in och behandlar personuppgifter om dig i samband med hantering av jobbansökningar och rekrytering av medarbetare. Policyn har utformats och gjorts tillgänglig för att följa dataskyddsförordningen (2016/679 av den 27 april 2016) (nedan kallad ”GDPR”) och reglerna däri gällande informationsskyldigheten.

Du hittar våra kontaktuppgifter här:

BetterBoard ApS
CVR-nr: 38406140
Kolding Åpark 1
6000 Kolding
DK
info@betterboard.dk
Tel. +45 53 54 01 48

Personlig information vi samlar in om dig

Vi behandlar personuppgifter om dig när detta är relevant och i enlighet med gällande lagstiftning. Beroende på de specifika omständigheterna kan de behandlade personuppgifterna innehålla följande typer av personuppgifter: namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum, CV, ansökan, profilbild, utbildningshandlingar, referenser från tidigare arbetsgivare, information från sociala medier som är allmänt tillgänglig och relevant.

Vi behandlar inte känsliga personuppgifter, d.v.s. den särskilda kategorin av personuppgifter som definieras i GDPR, artikel 9, kap.1.

Vi kan komma att behandla ditt brottsregister i samband med rekryteringsprocessen. Detta sker i så fall med ditt uttryckliga samtycke enligt dataskyddslagens 8 § kap. 3, inklusive om du själv skaffar och ger oss certifikatet.

Vi samlar in dina personuppgifter från dig och, i förekommande fall, från externa källor. Dessa externa källor kan vara offentligt tillgängliga register och sociala medier.

Om vi behöver samla in och behandla ytterligare personuppgifter än vad som anges ovan kommer vi att informera dig om detta vid insamlingstillfället. Sådan information kan också tillhandahållas när denna policy uppdateras.

Syftet med behandlingen av dina personuppgifter

Vi behandlar endast dina personuppgifter för legitima ändamål i enlighet med GDPR. Beroende på omständigheterna kan personuppgifterna behandlas för följande ändamål:

  • Att kunna behandla ansökningar och rekrytera relevanta personer.

Rättslig grund för behandlingen av dina personuppgifter

Vi behandlar endast dina personuppgifter när vi har en laglig grund för behandling i enlighet med GDPR. Behandlingen av personuppgifter sker enligt de specifika omständigheterna på grundval av följande behandlingstillstånd:

  • Om vi har bett om ditt samtycke till att behandla vissa specifika personuppgifter är behandlingsgrunden för de specifika personuppgifterna ditt samtycke, jfr GDPR, artikel 6, kap. 1, punkt a, genom att samtycket alltid kan återkallas genom att kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges under punkt 9 i denna policy, och om samtycket återkallas kommer de personuppgifter som behandlas på grundval av samtycket att raderas, om inte de kan eller måste behandlas, till exempel för att uppfylla en rättslig skyldighet.
  • Behandlingen är nödvändig för att följa tillämplig lagstiftning, jfr GDPR, artikel 6, kap. 1, punkt c, och/eller att följa arbetsrättsliga skyldigheter i lagstiftning eller kollektivavtal, jfr dataskyddslagen 12 § mom. 1.
  • Behandlingen är nödvändig för att driva ett berättigat intresse, där den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter som kräver skydd av personuppgifter inte går före detta, jfr GDPR, artikel 6, st. 1 punkt f respektive 12 § dataskyddslagen. 2.

Avslöjande och överföring av dina personuppgifter

Vi vidarebefordrar endast personuppgifter till andra när lagen tillåter eller kräver det.

Radering och lagring av personuppgifter

Vi säkerställer att personuppgifter raderas när de inte längre är relevanta för våra behandlingsändamål enligt beskrivningen under avsnittet ”Rättslig grund för behandling av dina personuppgifter” . Vi lagrar alltid personuppgifter under den tid som tillämplig lagstiftning ålägger oss att göra, bland annat i syfte att dokumentera efterlevnad av bland annat bokföringslagens bestämmelser.

Om du får anställning hos oss kommer dina personuppgifter att överföras till normal personaladministration i samband med ansökan. Om du inte får anställning är utgångspunkten att dina personuppgifter raderas i enlighet med dansk lag senast efter 6 månader. Om det finns särskilda arbetsrättsliga skäl kan personuppgifter trots ovanstående fortsätta att behandlas för sådana specifika ändamål. Det innebär bland annat att vi kan lagra ansökningarna under en längre tid för att senare kunna bevisa att det till exempel inte har skett någon olaglig diskriminering i samband med urvalet, om vi anser det nödvändigt.

För frågor gällande lagring och behandling av personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på den e-postadress du hittar under våra kontaktuppgifter högst upp på denna sida.

Om du däremot ger samtycke till en längre lagringstid följs tidsfristen i samtycket, till exempel om vi lagrar din ansökan under en sådan begränsad tid för att kunna kontakta dig igen om en liknande relevant tjänst blir ledig under perioden, eller om en sökande backar ut.

Dina rättigheter som registrerad person

Som registrerad har du ett antal rättigheter som vi kan hjälpa dig med. Om du vill utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss. Dina rättigheter inkluderar följande:

  • Rätt att se information (rätt till tillgång): Du har rätt att få insyn i den information som vi behandlar om dig, samt en rad ytterligare information.
  • Rätt till korrigering (rättelse): Du har rätt att få felaktiga uppgifter om dig själv rättade.
  • Rätt till radering: I särskilda fall har du rätt att få uppgifter om dig raderade innan tidpunkten för vår normala generella radering inträffar.
  • Rätt till begränsning av behandlingen: I vissa fall har du rätt att få behandlingen av dina personuppgifter begränsad. Om du har rätt att få behandlingen begränsad får vi i fortsättningen endast behandla informationen – förutom lagring – med ditt samtycke, eller i syfte att fastställa, hävda eller försvara rättsliga anspråk, eller för att skydda en person eller viktiga allmänna intressen .
  • Rätt att invända: I vissa fall har du rätt att invända mot vår i övrigt lagliga behandling av dina personuppgifter. Du kan också invända mot behandlingen av dina uppgifter för direktmarknadsföring.
  • Rätt att överföra information (dataportabilitet): I vissa fall har du rätt att få dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och att få dessa personuppgifter överförda från en personuppgiftsansvarig till en annan utan hinder.

Du kan läsa mer om dina rättigheter i Datainspektionens vägledning om registrerades rättigheter, som du hittar på www.datatilsynet.dk.

Om du vill utöva dina rättigheter enligt beskrivningen ovan, använd kontaktuppgifterna som finns överst på denna sida.

Vi strävar efter att göra allt för att tillgodose dina önskemål gällande vår behandling av personuppgifter och dina rättigheter som registrerad. Om du trots våra ansträngningar vill lämna in ett klagomål kan du göra det genom att kontakta Datatilsynet.

Ändringar av policyn

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera och ändra denna policy. Vid väsentliga förändringar kommer vi att meddela dig i form av ett synligt meddelande på vår hemsida, e-post eller med andra kommunikationsmedel.