Fondlösning by BetterBoard

Fondlösning från BetterBoard

Det finns ca. 10 000 fonder i Danmark, både kommersiella och ideella, som främst stöder välgörenhetsändamål. Många av dessa fonder delar inte ut bidrag, men bland dem som gör det är de viktigaste uppgifterna följande, i förenklad form:

  • Att förvalta fondens tillgångar på bästa möjliga sätt
  • Att dela ut bidrag i enlighet med fondens syfte
  • Att säkerställa en styrelse som är oberoende av grundaren

Beroende på typ av fond, hur tillgångarna investeras och vad syftet är, kommer huvuduppgiften i de allra flesta fonder att vara att besluta om utdelningar. Storleken på bidrag eller stipendier, antalet mottagare och, naturligtvis, syftet eller syftena som ska stödjas, om stiftelsen erbjuder flera alternativ.

Fondens styrelse ansvarar för att fastställa ansökningskriterierna, därefter bedöma eventuella ansökningar som inkommer och slutligen besluta vilka ansökningar som ska godkännas helt eller delvis.

Image module

Vad är en fondlösning?

Med en fondlösning från BetterBoard får du en lösning som ger en översikt över enskilda ansökningar och gör det möjligt att strukturera kommunikationen kring ansökningarna. Lösningen sparar tid och säkerställer att alla dokument endast kan nås av den eller de personer som behöver ha tillgång till dem.

Antalet e-postmeddelanden som hamnar på privata telefoner och datorer minimeras, eftersom merparten av kommunikationen är krypterad och hålls internt i lösningen.

Fondansökningar

Vad kan BetterBoards fondlösning göra?

Med vår fondlösning täcker vi två uppgifter: fondstyrelsens behov av att strukturera kallelser, möten, protokoll och de lagstadgade rapporter som måste upprättas.

Därefter följer den praktiska processen kring ansökningarna, bedömningen av vilka sökande som ska stödjas, tills de utvalda sökandena får besked om att deras ansökan har godkänts helt eller delvis.

Allt sker i en sluten, krypterad miljö, där en eller flera administratörer kontrollerar åtkomsten till informationen som i många fall, till exempel ansökningar om sociala tjänster, kan vara känslig.

Vi har byggt in en GDPR-lösning som säkerställer att information som måste lagras förblir tillgänglig i lösningen, men också att information som inte behöver lagras raderas så snabbt som möjligt.

Det är möjligt att hantera ansökningsflödet för flera bidrag i samma portal. Inkommande ansökningar hanteras via en länk som publiceras på fondens webbplats eller någon annanstans där sökande kan komma åt den. Ansökningsprocessen öppnas och stängs genom att helt enkelt aktivera länken under de perioder då det ska vara möjligt att lämna in ansökningar.

Baserat på ett ansökningsformulär, som anpassas med den information som krävs i varje enskilt fall, samlas ansökningarna in i lösningens administrationspanel. Här kan ansökningarna bedömas av en eller flera styrelseledamöter. Detta kan göras löpande, så att det formella beslutet om fördelningen kan fattas vid ett enda möte. Hur processen fungerar i varje fondstyrelse är naturligtvis individuellt, vi stödjer helt enkelt processen på bästa möjliga sätt.

Lösningen stöder både kommersiella och ideella stiftelser – stora som små – oavsett om medlen fördelas till projekt, utbildning eller andra ändamål.

Stefan Schelde Hansen
Grundare av BetterBoard®

Image module

Vad ingår i vår fondlösning?

  • Skræddersyet formular(er) til ansøgninger
  • Adgang til formularer via link som placeres på eks. en hjemmeside
  • Åbne og lukke ansøgningsperioder via link
  • GDPR løsning som sørger for sletning af ansøgninger som ikke skal gemmes, uanset om ansøgningen er bevilget eller ej
  • Sorteringsmulighed for ansøgninger til forskellige formål
  • Intern kommunikation direkte på ansøgningen
  • Underskriv via e-signatur, blandt andet MitID
  • Legatarfortegnelse
  • Nødvendig kommunikation med ansøgere direkte fra løsningen
  • Ingen installation nødvendig
  • Alle data opbevares og behandles i et lukket, krypteret rum
  • To-faktor validering af login
  • Fungerer på alle enheder, både mobil, tablet og PC
  • Mulighed for oprettelse af arbejdsrum, til udvalg og/eller udveksling af dokumenter med eks. revisor
  • Bestyrelsesportal hvor alt omkring mødeindkaldelser, dagsordener, afvikling af møder, oprettelse af referater m.m. og er indeholdt i én løsning
  • Individuel prissætning afhængigt af antal ansøgninger og ønsker til faciliteter i løsningen

BetterBoards fondlösning baseras på vårstyrelseportal, som även i sin minsta version innehåller all nödvändig kärnfunktionalitet för att driva en styrelse.

Utöver de extra funktioner som behövs för att behandla ansökningar och bevilja bidrag och stipendier får du tillgång till en komplett styrelseportal.

Det innebär att du inte bara kan behandla ansökningar i lösningen: fondens styrelse kan hålla sina möten på samma plats där ansökningarna samlas in. Detta ger en översikt och underlättar den interna kommunikationen, inte bara när det gäller specifika ansökningar och bidrag, utan också när det gäller styrelsens arbete.

Lösningen inkluderar en protokolllösning med möjlighet till förhandsgodkännande, möjligheten att signera med en e-signatur, inklusive MitID, och ett brett utbud av andra funktioner som vi gärna berättar mer om.

Vi vet att aktivitetsnivån varierar kraftigt mellan de befintliga stiftelserna, och vi vet också att det finns en stor skillnad i storleken på de bidrag som kan beviljas.

Därför har vi valt en affärsmodell där priset i princip bestäms av antalet ansökningar, för att stödja mindre stiftelser där automatisering av processerna är mycket meningsfullt.

Storleken på stipendiebeloppen spelar naturligtvis också en roll, så i detta specifika fall kommer det att vara en kombination av antalet ansökningar och stipendiernas storlek som avgör priset.

Lösningen fungerar oavsett om det är en kommersiell stiftelse, en familjestiftelse eller en stiftelse som fördelar projektstöd, eller om stiftelsens medel kanske är riktade mot utbildning.

Kontakta oss, även om du är i den inledande fasen av att etablera en fond, så pratar vi om behovet, hur vi bäst kan lösa det och får en praktisk demonstration, vanligtvis via Teams, av de möjligheter som lösningen erbjuder.

Vad säger våra användare?

“BetterBoards fondlösning har gett oss ett omfattande och användarvänligt ansökningsflöde direkt från vår egen webbplats. Styrelsen har en central plats där den kan hitta allt relevant material, och den höga graden av automatisering har frigjort tid och underlättat fondförvaltarens arbete.”

Julie Ormholt Brink
Julie Ormholt Brink
Stiftelsens sekreterare, Fyns Tidningsstiftelse
Läs fler kundcase

Ikon til pris FONDLÖSNING

  • Obegränsat antal ansökningar
  • Enkel och intuitiv bearbetning av ansökningar
  • Inklusive en styrelseportal
  • Säker och krypterad lagring av alla ansökningar och dokument
Få en offert utan förpliktelser

Behöver du en fondlösning?

Som alltid erbjuder BetterBoard gärna bra onboarding, även om detta sällan behövs eftersom systemet är mycket användarvänligt. Dessutom kräver den ingen integration eftersom det är en 100 % molnbaserad lösning.

Vi har dansk support om du behöver det.

Image module

Få ett samtal när det passar dig

Bli uppringd av BetterBoard och få mer information om vad vår fondlösning kan göra för dig.

Ring mig
Image module

Boka ett onlinemöte utan förpliktelser

På mindre än en halvtimme kommer vi att gå igenom fondlösningens viktigaste funktioner och säkerhetsfunktioner.

Boka online demo
Image module

Få en kostnadsfri offert för fondlösningen

Få en kostnadsfri offert på en fondlösning som passar din fonds behov.

Få en offert